Saturday, May 29, 2010

my first day of holiday in terengganu

11 may 2010..
0547 hours...
juz arrived from penang...2gu bus paling awal utk balek...

0900 hours..,
arrived home...salam ngn ibu...salam ngn ayah...terus menemuai cinta hatiku (katil)...dr semalam xdpt tdo dlm bus cuz freezin to death...

1238 hours...
woke up....mandi...tolong ibu masak...

1429 hours...
siap makan solat n menasik....tgok tv ngn ibu...

1758 hours...
balek dari umah akak n solat...makan mee ibu buat,,

1958 hours...
siap solat...keletihan...ttdo...

12 may 2010
0018 hours...
bgn tdo...nmpk ibu jatuh...kata ibu mahu ke toilet...bersama ayah mengangkat ibu...tukar kaen ibu...dan angkat kembali ke tempat tidurnya....ibu kata dia berat...walaupun bahuku belum sembuh...aku paksa jugak diriku mengangkat ibu...dia menanggungku selama 9 bulan didalam perutnya...xda sebab utk aku x angkat ibu utk sepuluh minit...

0035 hours...
ibu cuba bercakap tp tidak jelas...saat itu tgn ibu sudah mulai sejuk..sejuk yg aku xpernah rasai...suara ayah mula gelisah...ayah mengajar ibu mengucap...sesudah ibu mengucap...ibu pegang mukaku dengan kedua tangannya..ku pandang wajah ibu...wajah yg penuh kesayuan...wajah seperti akan meninggalkan aku...ku mula menitiskan air mata...ku pegang erat tgn ibu...ibu mengalih pandangannya ke arah ayah...dan memegang wajah ayah...ayah beredar memanggil kakakku...abg iparku dan kakakku tiba...ayahku sekali lagi mengajarnya mengucap...dua kali lafaz kalimah syahadahnya dan ibu kaku tanpa gerakan...

0115 hours...
ibu sudah tiada...


tak sampai 24 jam aku bersama ibu...ibu pergi pada hari pertama percutianku di kampung...ibu tak sakit...kami bersembang dan bergurau seperti biasa di siang hari...malah memasak bersama...pada petang itu sempat ibu menyediakan juadah...sempat juga dia berbual dengan ayah dan abang iparku...seperti tiada apa2..sesudah solat maghrib bersama sama...ibu ada berkata...ibu dah xlama...aku takut dengan ucapan itu lantas melarikan diri..bangunnya aku dari tidurku...ku lihat ibu jatuh...di saat itu baru ku lihat ibu tidak berdaya lagi...tidak mampu untuk bangun...ku redha dengan ketentuan Ilahi...ALLAH lebih menyayanginya...ku akui aku merindui ibu..ku akui ku masih dengar panggilan ibu...tapi ku redha...ku percaya dengan janji tuhan..."setiap yang bernyawa itu pasti akan mati"..ku berhasil memujuk diri dengan janji tuhan itu...hidup mesti diteruskan...setiap yang berlaku ada hikmahnya..

*al-fatihah kepada allahyarhamah mazdnah binti ismail..*

5 Comments:

Blogger Nur Izzati said...

hazwan................................=(
takziah sgt2....
apalah x bgtawu i pun...
btw, sry2 sb x tawu...

u must be strong okeyh! =)

May 29, 2010 at 11:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

samad.. takziah,
c'mon..aku tahu kau kuat!
semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh bondamu..ameen

June 1, 2010 at 2:13 AM  
Blogger a said...

takziah hazwan :( byk2 bersabar k :( i know u are strong enuf to face tis.....skali lagi aku ucapkan takziah

June 1, 2010 at 8:19 PM  
Blogger SAMAD said...

thankz guys...

June 2, 2010 at 3:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

u have to be strong
Allah never test us beyond our abilities
Allah knows us better than we do

June 13, 2010 at 12:16 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home